woensdag 25 juli 2012

HET BEGIN VAN EEN ROZENTUIN



De laatste paar dagen is het weer niet zo erg slecht!
De temperaturen zijn goed,alleen pas na drie uur komt de zon
er een beetje bij!
En dan is het weer genieten!
Marcel is vandaag een dagje vrij, die is het dak aan het repareren.
En ik heb twee dagen een aantal klusjes gedaan!
Afgelopen zaterdag heb ik van Marcel twee grote rozenstruiken gekregen!
Het zijn historische rozen die al sinds 1300 hier in Noorwegen bekent zijn!
Oude rassen dus, die heerlijk geuren.
In de grond zijn ze erg moeilijk te planten, zeker op de plaats waar de oude smederij staat!
Vanwege de stenen en stukken rots in de grond.
Een goede manier is om een soort border te bouwen van stenen en dit
op te vullen met aarde.
Want ik vind de smederij zo'n mooi plekje om een rozen aan te planten!
Rozen zijn hier goed te houden alleen alles bloeit wat later!
Fout gaat het met je planten en struiken,  als ze door de
eerste voorjaarszon blad gaan vormen en het gaat weer vriezen!
Dan bevriest de hele plant,struik.
Beter is het om ze af te dekken totdat de strengste  vorst geweken is!
Als de planten gaan groeien dan hebben ze natuurlijk water nodig!
En dat is er niet als het vriest en dan verdrogen ze!
De meeste planten,struiken overleven de winter goed omdat ze toegedekt worden
door de sneeuw, dit werkt als een isolatiedeken.
Maar zodra de sneeuw weg is, moet je de planten toe gaan dekken, zodat ze niet
uit kunnen lopen.
Is de vorst geweken dan kunnen de dekens weer weg!
Misschien een tip voor jullie ook, als de winter weer zo streng gaat worden!
De meeste planten en struiken vriezen dus in het voorjaar dood!

Afdekken met fleece dekens vind ik zelf erg makkelijk.
Die isoleren goed en ademen ook! gebruik daarom nooit geen plastic!
Nou genoeg over plantjes en laten we de foto's bekijken die ik vandaag gemaakt heb!


Veel liefs, Juliëtte



KON HET NIET LATEN OM DEZE TWEE EVEN OP DE FOTO TE ZETTEN.
WAT EEN BEETJE PAARDENMEST AL NIET KAN DOEN.

EN DIT IS DAN EEN DEEL VAN DE NIEUWE ROZEN BORDER.
NATUURLIJK KOMEN ER IN DE TOEKOMST NOG MEER ROZEN.
IN HET MIDDEN STAAT DE KLIMROOS NEW DAWN EN RECHTS EN LINKS DE NIEUWE STRUIKEN.
RECHTS STAAT WEL AL IN DE KNOP EN DE KLIMROOS OOK.
DAAR LAAT IK LATER NOG WEL EENS FOTO'S VAN ZIEN.

DIT IS DE ROOS LINKS! HIJ GEURT HEERLIJK! DE NAAM: ?
HET KAARTJE ZAT ER NIET MEER BIJ.


DEZE ZIELIGE ROOS VOND IK TUSSEN HET GRAS BIJ DE SMEDERIJ!
IEMAND HEEFT DIE DUS OOIT AANGEPLANT! TOEVALLIG DAT HET OP DEZELFDE PLEK IS ALS DE NIEUWE ROZEN BORDER!  DEZE ZAL DIT JAAR NIET MEER IN DE BLOEI GAAN, DENK IK!

EEN GROOT VOORDEEL VAN EEN PLUK TUIN VIND IK DE VELE INSECTEN DIE HET AANTREKT!
DEZE WILDE WEL EVEN STIL ZITTEN.


BOVEN, OP HET LAND VAN DE PAARDEN STAAT VEEL KONINGSKAARS OF FAKKEL.
PRACHTIGE BLOEMEN VIND IK DAT!


EN WEER EVEN DE DOVENETEL!  ZO MOOI,  HET LIJKEN WEL KLEINE ORCHIDEEËN.

13 opmerkingen:

  1. je hebt weer de mooiste foto's van je tuin gemaakt, ik heb volop zitten genieten even uit de zon vandaag voor mijn laptopje.

    lieve groet jenneke
    http://creaties-jenneke.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk...dat je roos waarvan het kaartje kwijt is, een rugosa soort is, aan het blad te zien, alleen een wilde rugosa heeft een enkele bloem, en die van jou is wat 'voller' Maar weet niet zeker
    Deze geuren idd heeeerlijk......

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hoop dat de rozen juweeltjes worden in jullie tuin.
    Maar als ik je zo lees,gaat dit helemaal goed komen.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I love roses and I could not imagine a garden without them, I am sure your plants will do very well in their new bed, beautiful!
    Thea x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat lief van je man, die rozenstruiken. Ik hoop dat je er heel lang plezier van hebt. Ze zijn prachtig.
    Als je de namen wilt weten zou je bij Janneke van het bloeiende buitenleven moeten kijken, zij heeft heel veel rozen met namen. Adres is: www.bordercollieinderozentuin.blogspot.com.
    Succes!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Juliette,

    Wat een prachtige foto's heb je weer geplaatst. Ik ben niet zo thuis in de rozen. Bij mij doen die het hier niet zo goed. Maar nu kan ik van jouw mooie foto's meegenieten. Die paddestoelen vind ik ook erg bijzonder.

    Groetjes Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik hoop dat de zomer ook gauw bij jullie zijn intrede doet.....het is hier prachtig weer......zit nog lekker buiten......zalig.......liefs van mij....xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige rozen en heb jij geluk dat je van Marcel rozenstruiken krijgt.
    Die vlinder is toch wel een heel speciale vind ik.
    Bij ons voorspellen ze de komende dagen wat minder weer en hopelijk
    komt het warme weer jullie kant op ... genieten maar!!!
    Nog een fijne avond,
    groetjes Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow, Juliette! What delicious pictures of flowers and nature!!Very very beautiful!
    Kisses.
    Alessandra

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Juliette, I think and feel that, your vintage farm is the place of serenity or the hidden Eden of the world!

    Everything looks fantastic in the pictures and bravo to Marcel :))

    Greetings from the place where two continents meet!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat is een mooie plek voor je rozen, met goede zorg zullen ze het daar goed doen en kun je er elke zomer weer van genieten. Leuk dat stenen muurtje ervoor.
    De wilde bloemen zijn ook mooi. De dovenetelbloem lijkt inderdaad op de orchidee.
    Fijne dag, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi wat een prachtige foto's en wat een mooie rozen, ik wil je even zeggen dat mijn give away niet om het schort gaat maar om de sleuterhanger dus je kunt meedoen, lieve groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hi Juliette...♥
    Wat heb je toch weer een mooie post gemaakt ...♥
    Ik heb hier ook een rozenstruik maar helaas bijna geen blad meer aan zat wel overvol rozen vorige mnd weet niet wat er fout gaat nu ..;(
    Misschien weet jij raad?
    Liefs Gaby...♥

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een berichtje achter!
Ik ben daar altijd heel erg blij mee!

Liefs, Juliëtte