zaterdag 25 februari 2012

IETS OVER DE BOERDERIJ

 Vandaag  schrijf ik iets over de historie van onze boerderij.
 Onze boerderij (Småbruk) was vroeger een onderdeel van
 een hoger gelegen herenboerderij. Deze boerderij is niet meer in gebruik.
 En is ook niet meer bewoond.
 Een tijd terug in onze boerderij apart verkocht en heeft al een aantal
 eigenaren gehad.
 Nu zijn wij de nieuwe eigenaars.
 Het oude gedeelte  van het woonhuis is uit 1937,  de rest is later  aan gebouwd.
 Op het terrein staat een stal (fjøsse), klein huisje (stabbur) , voor het personeel
 en een kleine smederij (smie).
 De stallen zijn iets later gebouwd,
 maar de bijgebouwen zijn nog  in oorspronkelijke staat.
 Het was vroeger gebruikelijk in Noorwegen dat er op een
 boerderij een eigen smederij was.
 Zo ook bij ons. Dit gebouwtje is helaas voor de helft nog intact.
 Het voorste deel is in zo'n slechte staat dat het neergehaald moet worden.
 Dit is een project voor later.
 Binnen zijn nog wat van de oorspronkelijk elementen te vinden.
 Ik zal proberen morgen wat meer foto's daarvan te maken.



        
     De smederij.





Dit is een stukje bos waar we op uit kijken.








En dan nog een gekke hobby van mij.
Poppen opknappen, met name Victoriaanse types.
Deze dame kocht ik een tijdje terug op marktplaats.
Voor heel weinig!
Ze had rook en waterschade opgelopen, maar was
nog steeds op te knappen.
Eerst heb ik de pop helemaal schoongemaakt en haren gewassen.
Kleding gewassen en lint en kant vervangen.
Een nieuw parapluutje gemaakt en klaar was ze.
Altijd leuk om de doen! Ik heb er nog vier liggen!
 Dus voorlopig genoeg te doen.


Ja, en wat doe je als je de hele dag buiten geweest bent?
Dan ga je lekker samen slapen op de bank! Hmmm.....


Allemaal een fijne zondag!
Veel liefs,  Juliëtte





                              

5 opmerkingen:

  1. Wat woon je in een prachtig land...mijn broer heeft er ook jaren gewoond....vlakbij Oslo!!!!
    We zijn een keer geweest...zo mooi....maar erg koud...hij is toch weer naar Nederland gekomen...voelde zich net een mol...van wegen de sneeuw....hij is echt een zomer mens...maar ik vond het wel jammer....weg leuk adres voor vakantie!!!!
    Ik wens je een fijn weekend & lieve groetjes,
    Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het is hier heerlijk wonen! We willen ook niet meer terug naar Nederland. Alhoewel ik toch wel dingen mis uit Nederland. Eigenlijk zit je nu tussen twee werelden in. De winter hier heeft zeker nadelen,maar het weegt niet op tegen de charme! We houden hier allemaal van de winter. Plus wonen we op een zeer zonnige stek. Altijd zon! En dat vind je niet overal hier. Sommige stekjes zien de halve winter geen zon. Nou daar zou ik ook een 'mol' gevoel van krijgen. Fijne zondag!

      Veel liefs, Juliëtte

      Verwijderen
  2. Wat woon je daar mooi en wat zal het daar lekker rustig zijn!
    Leuk dat je ook nog wat foto,s van de binnenkant gaat maken.
    groetjes gerrie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja,rustig is het hier zeker. Maar we hebben ook wel buren.Dat is ook wel fijn!
    Ik ga er straks meteen op uit om wat meer foto's te maken.

    Fijne zondag! Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Juliette, ha, heb ik jou ook gevonden, leuk dat je nu ook blogt.. ik ben volger.

    Lieve groetjes
    Gracia

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een berichtje achter!
Ik ben daar altijd heel erg blij mee!

Liefs, Juliëtte